نشست "نقش متاورس در توسعه پایدار گردشگری" از سلسله نشست‌های علمی معاونت پژوهش و فناوری برگزار شد.

این نشست با همکاری دانشکده گردشگری روز سه‌شنبه 30 آبان 1402 ساعت 11:30 تا 13 در سالن سینما 2 دانشگاه علم و فرهنگ برگزار گردید.

در این نشست که با سخنرانی جناب آقای دکتر سید سعید هاشمی دانشیار و رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و سرکار خانم سوسن اسمی دانشجوی دکتری گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تشکیل شد، دکتر زهرا نادعلی‌پور معاون آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان دبیر نشست، دکتر علیرضا رضوانیان، مدیر کل امور پژوهشی و کارآفرینی؛ دکتر محمدرضا اخوان، مدیر کل منابع علمی و اطلاع‌رسانی، دکتر ابراهیم حاج خان میرزای صراف، مدیر کل اداره مجامع، همکاری‌های علمی و ارتباط با صنعت، دکتر پروانه پرچکانی و جمعی از دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه حضور داشتند.


 
جهانی فراتر از جهانی فیزیکی
در ابتدای نشست سید سعید هاشمی رئیس دانشکده گردشگری ضمن تشکر از معاونت پژوهش و فناوری که برگزارکننده این نشست‌های علمی است بیان کرد: یکی از مباحث که در حوزه علم اول باید به آن نگاه کنیم ادبیات و تعاریفی است که باید بدانیم تا به یک فهم مشترک با افرادی که در این حوزه می‌خواهند ورود کنند برسیم و در این نشست به فهم مشترکی از تعریف  متاورس به معنی جهانی فراتر از جهان فیزیکی است می‌‌رسیم. دریچه‌ای جدید در دنیا به ما خواهد داد که جایگزین بحث اینترنت شود و در حوزه گردشگری فضا و کسب‌وکارهای جدید و نوینی را برای ما به وجود می‌آورد که در آن فضا به صورت مجازی با خانواده و دوستان خود می‌توانید در آن بگردید و لذت ببرید.
در این نشست سوسن اسمی ضمن بیان اجزای متاورس، معرفی متاورس، متاورس در گردشگری و نقش متاورس در توسعه پایدار  گردشگری که عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد ایشان بود به تشریح توسعه پایدار گردشگری و نقش متاورس در آن پرداخت.
اسمی عنوان کرد: متاورس می‌تواند شامل تجربیات فضایی فراتر یا ترکیبی باشد که از محیط‌های مجازی و فیزیکی استفاده می‌کند. شبکه انبوه مقیاس‌پذیر از جهان سه بعدی است که بر جهان واقعی ما تأثیر می‌گذارد. مؤلفه‌های AR, VR و MR که به ترتیب واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی‌اند امکان تعامل با محیط فیزیکی و محیط مجازی را برقرار می‌کنند.
دانشجوی دکترای گردشگری ضمن معرفی انواع زیرساخت‌های متاورس که رمزارزها، بلاک‌چین، ارز دیجیتال و NFTها هستند، از انواع مشاغل دنیای متاورس در گردشگری که شامل توسعه‌دهنده اکوسیستم، تور لیدرهای مجازی، طراحان آواتار، تولیدکنندگان محتوا و.... نیز نام برد.
ایشان همچنین ضمن اشاره به محدودیت‌های متاورس که از بین رفتن لذت فیزیکی و تجارب حضوری هستند به مزیت‌های متاورس هم گریزی زد و تعدادی از آنها را این چنین معرفی کرد: امکان سفر به همه‌جا، سرعت بالای انتقال اطلاعات، دنیایی بی‌پایان، کاهش هزینه‌های فیزیکی و...
اسمی در ادامه سخنانش به معماری چهارلایه گردشگری اشاره و اظهار کرد که این معماری در مراحل اولیه است و با پیشنهاد این معماری می‌توان یک تجربه زیستی با دنیای مجازی را برنامه‌ریزی کرد و مثال‌هایی از کاربردهای متاورس در گردشگری از جمله: آموزش گردشگران و جامعه محلی با متاورس، NFTهای آژانس مسافرتی، برگزاری تورهای مجازی: اول امتحان کن بعد بخر، NFTهای برند ماریوت و هتل دیجیتال متاورس را نام برد.
 


اهداف مربوط به توسعه گردشگری پایدار
دانشجوی دکتری گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ ضمن بیان اینکه متاورس با ایجاد تجربه‌های آموزشی و تفریحی مناسب با محیط‌های گردشگری می‌تواند به آموزش کیفی و ایجاد فرصت‌های یادگیری بپردازد ادامه داد: توسعه پایدار گردشگری شکل جدیدی از گردشگری است که جنبه‌های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی- فرهنگی را در برنامه‌ریزی و مدیریت در نظر می‌گیرد که هدف آن جلوگیری از اثرات منفی گردشگری با به کارگیری اصول توسعه پایدار است.
در انتهای نشست سوسن اسمی با اشاره به چند نکته از جمله: متاورس می‌تواند تجربه‌های آموزشی و تفریحی مناسب ایجاد کند؛ دسترسی به میراث فرهنگی و تجربیات گردشگری را افزایش دهد؛ اشتغال کامل و کارآفرینی است؛ پرداختن به اقدامات محیطی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و توسعه بهره‌برداری پایدار از منابع آبی همچون ترویج تجربه‌هایی چون غواصی مجازی به نتیجه‌گیری در مورد بحث توسعه گردشگری پایدار پرداخت.
نشست با پرسش و پاسخ و بیان نظرات ارزشمند متخصصین در این زمینه و همچنین اهدای لوح تقدیر از طرف معاونت پژوهش و فناوری به دکتر سید سعید هاشمی و سوسن اسمی به پایان رسید.